03 heinä Liiketoiminta-alustalle rakennetaan bisneksen perusta
Teette siis kiinteistöalan yrityksille softaa? Näin kysyi yksi yhteistyökumppani.
Sitäkin, vastasin. – Meillä on liiketoiminta-alusta.
Ai kun kiva. Teillä on alusta ja liiketoimintaa.
Kun ohjelmistotalo ei tee räätälöityjä projekteja nollasta, mutta palvelee kuitenkin kaikkia toimialoja ja tarkoituksia, on haastava kiteyttää yhteen tai kahteen lauseeseen, mitä se oikein sitten tekee ja kenelle.
Olemme tehneet mittavan määrän tuotekehitystä, jotta voimme nyt toimittaa asiakasprojekteja vikkelään tuon alustan avulla. Tuotekehitystä myös tehdään jatkuvasti, jotta alusta palvelisi aina vain monipuolisemmin asiakkaidemme tiedonhallinnan tarpeita.
Mitä meillä siis käytännössä on, jos meillä on alusta? Alustalla on vakiomuotoinen, joskin täysin asiakkaan tarpeiden mukaan konfiguroitava käyttöliittymä. Käyttöliittymä on siis aina tunnistettavissa samaksi, vaikka se sisältääkin eri osioita ja toimintoja asiakkaasta riippuen ja personoidaan ulkoasullisestikin asiakasyrityksen mukaan.
Myös konfiguroimiemme järjestelmien bisneslogiikka rakennetaan vakioidulla tavalla ja kaikenlaiset integraatiot liittyviin järjestelmiin ovat mahdollisia. Jos tämä kaikki kuulosti vaikealta tai muutoin abstraktilta, ei kannata välittää siitä. Ainut sisäistettävä asia tästä oikeastaan on se, että projektin toimitus on erityisen nopea ja ratkaisu yrityskohtainen.
Asiakkaitamme yhdistää Microsoft 365
Alustamme ansiosta me autamme minkä vain toimialan edustajia ja tuotamme tiedonhallinnanratkaisuja mihin vain tarpeeseen. Puoleemme kääntyviä asiakkaita yhdistää lähinnä se, että tieto on joltain osin päässyt villiintymään organisaatiossa ja käytössä on Microsoft 365 -pilviympäristö, joka toimii ratkaisun tietokantana. Kyllä, ihan se tuttu O365, jonka ansiosta yritys voi hyödyntää myös SharePointia ja Teamsia, joka lienee lähestulkoon kaikille tuttu koronakevään jäljiltä.
Toisaalta, jos yrityksessä hyödynnetään edelleen erillisiä Office-ohjelmistoja, Microsoft 365 -pilviympäristöön siirtyminen vaihtoehtona yksittäisten ohjelmistojen päivittämiselle on enemmän kuin järkiratkaisu. Se on halpaa kuin maito, tarjoaa laajamittaiset Microsoft-tuotteiden hyödyntämismahdollisuudet ja takaa, että kaikki dokumentit ovat aina tallessa Microsoftin pilviympäristössä. On vaikea löytää syitä olla siirtymättä Microsoft 365 -käyttäjäksi. Ja vaikka meillä on tietysti oma lehmä ojassa Microsoft 365 -ympäristöä kehuessamme, yllä mainittu on kuitenkin objektiivinen totuus.
Älä shoppaile ohjelmistoja turhaan
Tekninen alusta on ikäänkuin tarjotin tai talon perustus. Sen päälle kasataan ja rakennetaan mitä halutaan niin paljon kuin halutaan. Toisin sanoen alustaa hyödyntämällä voi unohtaa ohjelmistoshoppailun jalon taidon. Ei tarvitse hankkia joka vinkaukseen uutta ohjelmistoa, jonka mukana tulee kenties yksi uusi yhteistyökumppani lisää, uusi pari käyttäjätunnuksia, uusi palvelintarve ja jälleen uusi teknologia käyttäjien omaksuttavaksi.
Alusta on varteenotettava vaihtoehto myös tilanteissa, joissa toimialakohtaiset ohjelmistot ovat paisuneet jättiläisiksi, joiden lisenssimaksut karkaavat käsistä, mutta yrityksen keskimääräinen tarve ohjelmiston tarjoamille ominaisuuksille pyörii enimmillään jossain 50 prosentissa. Toimialakohtaisen möhkäleen sijaan voit siis hankkia yrityskohtaisen kokonaisuuden, joka kattaa kaiken mitä tarvitset mutta ei mitään liikaa.
Kenen toimintaan alusta sitten sopii?
Vastaan siis usein kysymyksiin siitä, mihin toimialoihin ratkaisumme nivoutuvat. Vastaus on: mihin vain. Toimialaa enemmän meitä kiinnostaa se, paljonko yrityksessä hallitaan tietoa käsin irrallisten excel-taulukoiden, word-tiedostojen tai ruutuvihkojen avulla. Tai se, johtaako tiedonhallinta nykyisellään toistuvasti johonkin hikkaan tuottavuudessa, tehokkuudessa tai asiakastyytyväisyydessä. Liiketoiminta-alustan avulla meidän ei tarvitse lokeroida ratkaisuitamme yksittäisten toimialojen käyttöön eikä asiakkaidemme omaa liiketoimintaansa toisistaan irrallisiin järjestelmiin.
Pilvilammen Sopivin 365 -alustalla on rakennettu ratkaisuja raportoinnin automatisointiin, reklamaatiojärjestelmiin, kiinteistöhallintaan, sopimustenhallintaan, mittalaitteiden konfigurointiin, myynninhallintaan ja tarjoustyökaluiksi. Jatkan: jäsenrekistereiksi, tilausjärjestelmiksi, tuntikirjausjärjestelmiksi ja tiketöintijärjestelmiksi. Lista on loputon.
Aito esimerkki kertoo aina enemmän kuin teoreettinen sepostus. Siksi kasvava kokoelma asiakastarinoitamme avannee asiaa parhaiten.
Kai Halonen
kai.halonen@pilvilampi.fi
+358 44 3200 368